Shwan Dler Qaradaki

Advarsel, åpne i et nytt vindu. PDFSkriv utE-post

Tlf: 974 66 204
epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen

 

 

 

Den fruktbare halvmåne

Arbeidet undersøker utfordrende side i en ny kultur, eller i det to kulturer møttes. Samt hvordan vi - mennesker forholder oss til mat og mattradisjoner som en stolthet i relasjon til vårt selvbilde og identitet.

I Den fruktbare halvmåne bruker jeg flere hundre år gammle kulturelle og religiøse symboler, hvor for eksempel mat har vært ment å fungere som en slags representasjon av deres kultur og dets omgivelse.

Prosjektets tittel henviser til et gammelt fruktbart område nord for Mesopotamia, som nå er dagens Kurdistan. Det var i denne område, for cirka 10.000 år siden, at menneskene ikke lenger var nødt til å basere seg på sanking og jakt. De begynte å dyrke korn, laget mat og produsert bruksgjenstander av bronse og leire. De kunne selv dyrke jorda, derfor ble stedet senere kalt for ” Den fruktbare halvmånen”.

Frem til i dag er kurderne stolte over historien til Kurdistans jordbruk. På samme måte har nordmenn sin mattradisjon som de er stolte av.

Som multikulturell innvandrer, kunstner og kokk lar jeg meg naturlig nok blir engasjert i diskusjonen om kunstnerens levekår, og hvor de fleste kunstnere må ha en bijobb for å overleve økonomisk, i mitt tilfelle som kokk. Etter min erfaring har min jobb med mat blitt en brobygger mellom to kulturer og flere tradisjoner.

Med en leken, og ironisk tone, har jeg gjennom bruk av tekst og bilde forsøkt å belyse overnevnte tema som opptar meg som kunstner.

Jeg ønsker å iscenesette meg selv i en religiøs ladet posisjon, ved bruk av glorien. Glori teksten er hentet fra et vers i Koranen, og manipulert slik at den er gjort umulig å forstå for noen. Dette har jeg gjort for å unngå misforståelser i form av lesning av verket. Illustrasjonen i bildet stammer fra et arabisk alfabet kalt “Nosek”, og ble brukt for å gjenskrive Koranen rundt ca år 700 etter Kristus.

Kombinasjonen av denne type tekst, nakenhet, og pinnekjøtt kan være kontroversielt, spesielt for muslimer. For meg representerer dette et mangfoldig samfunn, der mat er med på å skape, selv om man møter motstand. I tillegg er det kroppslige elementet viktig for meg, ettersom kroppen har annen fysisk og psykisk funksjon i den muslimske verden, og absolutt skal tildekkes.